MIKO Jewelry - Interjú

15:45

Legtöbbször a süthetőgyurma ékszerekről az édes kis figurák és sütemények jutnak eszembe, ám a MIKO JEWELRY felülírva a sztereotípiákat, karakteres és izgalmas formavilágú ékszereket álmodott meg, mely különlegessége az egyedi anyagmegmunkálásban rejlik.

1. Az ékszerkészítés számodra hobbi vagy megélhetés?
A Miko Jewelry előtti időkben is mindig foglalatoskodtam ékszerkészítéssel (és más jellegű kreatív “DIY” tevékenységekkel) az aktuális munkáim mellett, de akkor még csak ritkán - ha éppen szükségem volt valami egyedire, vagy egyszerűen ki szerettem volna élni az alkotói vágyamat. A márka elindításával bekerültem azon szerencsés emberek közé, akiknek a munkájuk egyben a hobbijuk is. Imádok nap mint nap ékszerkészítéssel foglalkozni. Jelen pillanatban három fix kollekció darabjait készítem, így a tervezési fázis kicsit kiesik a mindennapokból, s a meglévő szabásmintáimmal gyártom az aktuálisan megrendelt termékeket. Rengeteg lépésből áll egy-egy darab előállítása, s mindnek megvan a maga nehézsége és szépsége. Legnagyobb örömöm a “gyurmázásban", s a különböző pengékkel való formázásban lelem, de a pont az i-re mindig az, amikor a sok kis lépés szépen összeáll egy egésszé a végén, és kezemben tarthatok egy új ékszert. Igyekszem folyamatosan fejleszteni a műhelyemet, hogy minél tökéletesebb munkák kerüljenek ki onnan. Azt hiszem, hogy ez a jobbra törekvés, az ezen való folyamatos agyalás is a hobbi része nálam.



2. Elég sok geometrikus formát használsz, mi inspirálta ezt?
Az egyéniségem az, ami miatt a geometriához vonzódom. Mivel a Miko ékszereket teljes mértékben én találom ki, és készítem el, így jócskán belekerül belőlem is egy darab. Alapjában a természetem elég karakteres, szeretem a szélsőségeket, néha azon kapom magam, hogy gondolkodásban is a “vagy igen, vagy nem felfogást” követem. Emellett az egyenes vonalak, a szögletek, a tisztaság- és átláthatóság érzetét keltik bennem. Sokszor úgy tervezem a medálokat, hogy számításokat végzek, így a legtöbb ékszer alakja visszavezethető valamiféle algoritmusra. Ami gömbölyded, az nem annyira kiszámítható a szememnek, az agyamnak, mint ami karakán módon be van határolva. Természetesen vannak kivételek, a HI! INTUITIKO Kollekció például már tartalmaz kerekebb formájú medálokat, s többször volt egyedi megrendelésem is ilyesfajta formavilággal, ami tetszett és élveztem! Szóval nem vagyok menthetetlen, de a szívem biztos, hogy mindig a szögletes, geometrikus világhoz fog húzni.



3. Milyen anyagokkal dolgozol szívesen?
Amikor még csak hébe-hóba, tényleg hobbiból készítettem magamnak ékszereket, akkor bármi szóba jöhetett, ami a kezembe akadt! Legyen az egy régi póló, drótok a garázsból, gyöngyök… mindenféle már szemétnek hitt dolog tökéletes alapanyagnak bizonyult. A különböző barkácsáruházakban én egy ékszerboltot látok, ott szinte minden második kis kütyüből lehetne ötletes és egyedi dolgot fabrikálni. Viszont mióta kizárólag a Miko Jewelry-nek készítem az ékszereket, ez leszűkült. Az üzletszerű gyártáshoz alapanyagként a süthető gyurmát választottam. Ez az az anyag, amibe annyira beleszerettem, hogy úgy érzem nem tudom megunni. Varázsa ugye abban rejlik, hogy bármivé formálható, így a lehetőségek végtelenek. Rengeteget kísérleteztem azon, hogy létre tudjam hozni belőle azt az éles vonalú megjelenést, ami védjegye lett a márkának. Az ékszergyurma, amiből dolgozom nem csiszolható olyan mértékben, hogy annyira szögletes lehessen, mint amit megálmodtam. Az égetést követően, miután megkeményedett, meg lehet kicsit kezelni a felületét dörzspapírral, de ha olyan mértékben legyalulja az ember, mint ahogy a Miko medálok vannak, akkor hólyagos lesz, lyukacsos, repedezett..stb. Így hosszas kísérletezéssel, magam fejlesztettem ki egy technikát, amivel ha megkezelem ezt a gyurmát, akkor sütés után teljesen csiszolhatóvá válik. Ettől a plusztól egyedinek és még inkább sajátnak érzem ezt az anyagot.



4. Melyek a nyár must have darabjai az ékszerek tekintetében?
A nyár must have darabjai a Miko Jewelry-től, a testláncok és a kézékszerek (Riot és Toucher néven futnak a kollekcióinkban). Ma már külön “fesztiváldivatot” tarthatunk számon, amibe kifejezetten a hippis, hobo stílusú ruhák, kiegészítők tartoznak. Egy ilyen outfithez tökéletesen passzintható egy feltűnő testlánc, vagy kézékszer. Arról nem is beszélve, hogy korunk nagy slágere a szelfizés, főként ha valami különleges élményben van éppen részünk, tehát egy fesztiválon számtalan fotót közölnek a fiatalok, s ehhez egy egyedi ékszer mindig tökéletes. Mondjuk én kifejezetten szeretem a fura, ritka ékeket, így hétköznap is hordom ezeket, csak nem teszek mellé annyi pluszt, mint mondjuk egy fesztiválon vagy bulin, hanem egy egyszerű ruhához társítom.



5. Milyen rövid, közép és hosszútávú célokat tűztél ki magad elé a márkával kapcsolatban?
Rövid távú célom mindig az aktuális szezon, vagy alkalom kampányolása. Ezek pár hetes, vagy hónapos történetek - gondolok itt pl. Valentin-napi special edition-re, játékok futtatására, vásárszezonra.. Segítenek navigálni a közvéleményben, hogy milyen igényeik vannak a vásárlóknak, milyen irányba haladjak a márkával. Rengeteg visszajelzést szerzek a rövid projektekből, ami nagy segítség egy ilyen kezdő vállalkozásnál.

Közép távú célom, hogy bekerüljek egy-egy olyan budapesti showroomba, pop up store-ba, ahova tényleg illik a márkám. Nagy vágyam, hogy olyan környezetben is árulhassam az ékszereimet, ahol a körítés is passzol hozzájuk, s kereknek, egésznek láthatja az érdeklődő. Természetesen az interneten való rendelés mindig élni fog, és a mai világban egyre elterjedtebb az ott vásárlás, de az, amikor élőben felpróbál valamit az ember és kézzel foghatja meg, az nyilván egészen más. Nem régen készült el az új weboldalam, amin sajnos egyelőre csak a legelső kollekció, a YES! SIMPIKO darabjai láthatók. Szóval első körben fel szeretném tölteni az OH! CHAOTIKO- és a HI! INTUITIKO Kollekciók termékeit is, hogy meg tudjak pályázni ilyen boltokat. Mivel szinte mindent én csinálok a Miko Jewelry-nél, állandó időhiányban szenvedek, szóval nem tudom ez mikor fog megtörténni, de már nagyon sürgetem magam.

Hosszú távon még csak nagy vonalakban mertem gondolkodni. Nyilván én is szeretném minél ismertebbé tenni a Miko-t, hogy egyszer akkora vállalkozás legyen, hogy rajtam kívül más is megférjen benne. A párom rengeteget segít, s a családom is támogat, ahogy tud, de főként én viszem a márkát, így elég nehéz kézben tartani a sok teendőt - nehezíti, hogy a legtöbb feladat egyáltalán nem a szakmámba vág, ettől kezdve vannak hibák. Szóval nagy álmom, hogy ezeket egy hozzáértő személy navigálja majd, még nagyobb pedig, hogy saját kis üzletet nyithassak. Óriási szavak ezek, és ahhoz hogy ilyesmi megtörténjen, még rengeteg idő, munka kell. Sokan el sem érik ezt a szintet, de, hát “álamink nélkül nincs holnap!”

You Might Also Like

0 megjegyzés

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images