Szilas Rita, kreativitás felsőfokon - Interjú

8:00

Buborékkabát, kaméleontáska, madár kalitkába zárva, printelt minták. Ez mind része Szilas Rita kollekcióinak. A tervezőnő határtalan kreativitása által tud egyedit alkotni. Ezért is kerestem fel őt, mert szerintem érdemes nektek is figyelemmel kísérni a munkásságát.


Hogyan kezdődött a divattervezői pályafutásod?


Szilas Rita: A testvérem számára nem volt idegen a divat világa, hiszen modellként ebben élt és dolgozott. Ekkor csöppentem bele én is.


Eredeti foglalkozásod elég messze esik a jelenlegi munkádtól...


Sz. R.: Igen, hiszen a tanulmányaimat a Államigazgatási Főiskolán kezdtem, ám hamar kiderült számomra, hogy más pályára szánt az élet. Már diploma előtt tudtam, hogy én tervezéssel szeretnék foglalkozni, így jelentkeztem a Budapesti Divatiskolába. 


Melyek voltak az első darabok, amiket készítettél?


Sz. R.: Először táskákat kezdtem el tervezni, után pedig jöttek a ruhák. Érdekességként megemlíteném, hogy régen is ebben a boltban lehetett hozzájutni az alkotásaimhoz, bár akkor még máshoz tartozott az üzlet.


Mi az ami inspirál?


Sz. R.: Alapvetően az anyag és az engem ért ingerek. Mindennek lehet új funkciót adni, még ha az merőben más, mint az eredeti. A táskáimnak pedig története van. Ott van például a kilóméterórás táska, azt apukám inspirálta, hiszen nagy kocsirajongó, így jött az öltet, hogy milyen jól nézne ki beépítve egy táskába. A tacskó alakú táska ötlete akkor jött, mikor az egyik barátnőm kutyáját simogattam. A kutya formája volt az, ami beindította a fantáziámat és tovább gondoltam.


Hogyan kezdődik nálad az alkotás folyamata?


Sz. R.: Ha megvan az ihlet, jöhet a tervezés. Sajnos nem lehet egyszerre szabni, varrni és tervezni, hiába látom át, hogyan kellene megcsinálni, az idő eléggé bekorlátoz. Az elején természetesen én szabtam és varrtam a ruháimat, de ezt nem lehet hosszútávon csinálni. A munkafolyamatot célszerű felosztani, így keresnem kellett olyan embereket, akikkel tudok együtt dolgozni.


Az első sikerélményed?


Az első sikerem a S.O.S Szerelem című filmben érhető tetten, hiszen a főszereplő ruháit én terveztem. Szerencsére azóta is vannak filmes produkciókra felkéréseim, hiszen öltöztettem már a Sztárban Sztár szereplőit is. A legújabb felkérésem az Argo 2 filmhez kapcsolódik, a női főszereplőnek kellett ruhát terveznem.


Ha választanod kellene a kollekcióid közül, melyik lenne a kedvenced?


Sz. R.: Mindig az aktuális kollekció a kedvencem. A kollekcióim mélyebb értelemmel bírnak, el van bennük rejtve egy kis társadalomkritika is. Ott vannak például az "Ohne Silicon" feliratú body-k. A mai világban túl sok mű dologgal találkozunk, erre szerettem volna felhívni a figyelmet.


Hol találkozhatunk legközelebb a kreációiddal?


Sz. R.: Legfőképpen a saját boltomban. Régebben jó pár divatbemutatón vettem részt, ám mostanában inkább a divatvideókra koncentrálok, hiszen így más országok lakói is megismerhetik a munkásságomat.






You Might Also Like

0 megjegyzés

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images